Een mooie huid krijgen ♡

zaterdag 3 oktober 2015


Iedereen scrubt zijn gezicht wel eens en doet wel eens een maskertje op, maar wat voor effect heeft het nou op je huid? Ik weet zeker dat er veel mensen zijn die gewoon een scrubje uit de kast pakken en het eerste gezichtsmasker wat ze kunnen vinden op hun gezicht smeren. FOUT ! Vandaag vertel ik alle do's en don't van scrubben en een masker op doen en ik vertel wat voor effect het op de huid heeft. 



Veel mensen gooien er af en toe een maskertje en een scrubje tegen aan, maar als je een mooie huid wilt hebben zou je er toch iets meer over moeten weten en het ook vaker doen. Je moet weten welke scrub en welk masker bij jou huidtype past, want dat is heel erg belangrijk voor een mooie huid. 



Waarom moet je reinigen voor een mooie huid ?


Iedereen wil natuurlijk een mooie huid, maar daar moet je natuurlijk wel iets voor doen. Met alleen reinigen en een crème kom je er namelijk echt niet. Het is wel een eerste stap er naar toe. Ik weet bijna zeker dat veel mensen fout reinigen. Met bijvoorbeeld alleen maar een reinigingsdoekje of ze gebruiken de verkeerde reiniger. En nee het hoeft allemaal niet duur te zijn, als je het maar goed gebruikt. Het is belangrijk dat de reiniger, de lotion/tonic, de scrub, het masker en je crème bij je huid past, want zo krijg je het beste resultaat. Maar waarom moet je je gezicht nou zo goed schoonmaken dan? Al het vet, vuil en je make-up gaat namelijk in je poriën zitten, waardoor je puistjes en mee-eters (comedonen) kunt krijgen. Het verschil tussen een puistje en een mee-eter? Een puistje is een ontsteking van de talgklier en een mee-eter is een verstopping van de porie. Je hoeft er niet perse puistjes van te krijgen, maar het verouderd de huid ook sneller. Het is dus heel belangrijk dat je het vuil uit je poriën verwijdert. OOK AL draag je geen make-up, toch komt er vet en vuil in. En stel je hebt een hele goede crème die (eigenlijk) heel goed zijn werking zou moeten doen, maar je reinigt je gezicht niet, dan zitten je poriën nog verstopt en kan de crème niet in je huid trekken en zijn werking doen. En zo geld dat ook voor het scrubben en het masker. Reinigen is dus echt de belangrijkste stap naar een mooie huid. Sinds ik goed mijn huid reinig heb ik echt een verbetering gezien. Ik doe dit met mijn Clarisonic (een elektrische gezichtsborstel). Het hoeft natuurlijk niet met een borstel, maar het geeft wel meer effect. Het maakt tot wel 3 keer zoveel meer schoon (!!!)





Dit is mijn favoriete reiniger



Waarom moet je scrubben voor een mooie huid ?


Je hebt je huid dus gereinigd en gaan aan de gang met scrub, heel goed bezig. Het is heel belangrijk om een keer in de week te scrubben. En als je veel make-up draagt dan het liefst twee keer (ligt aan welk huidtype je hebt). Door te scrubben haal je de dode huidcellen van je gezicht af, maar ook dus nog extra vet, vuil en make-up. Doordat je dat laagje eraf haalt, kan je masker (als je die gaat gebruiken) en je crème nog beter in de huid trekken en echt zijn werk doen. Iets wat zijn werk moet doen moet namelijk wel echt de huid in. Als je puistjes hebt kun je die doormiddel van scrub ook weg scrubben of je helpt ze sneller weg te gaan. Ook scrubben is dus af en toe echt belangrijk voor een goede conditie van de huid. Door te scrubben haal je dus het bovenste laagje van je huid weg, waardoor het (meestal) 'doffe' laagje verdwijnt en de huid weer gaat stralen. 



Mijn favoriete Face Scrub



Waarom moet je een masker gebruiken voor een mooie huid ?


Reinigen en scrubben hoort nog een beetje bij het weghalen van al het vet en vuil. Een masker hoort bij het verbeteren en verzorgen van de huid. Zoals ik net al zei kan een masker of crème veel meer doen als hij echt in die huid kan trekken. Alle maskers gaan de poriën in (als ze gereinigd zijn tenminste) en doen dan hun werk. Ze hebben allemaal een andere functie. De een word hard en reinigt de boel weer, de ander blijft zacht en verzorgd de huid en brengt er vocht in. Er zijn veel verschillende maskers en ook hierbij moet het masker weer bij jou huid passen voor het beste resultaat. Ook door het gebruik van een masker gaat je huid weer stralen. Het is heerlijk verzorgend en/of goed reinigend. Maar eigenlijk kun je een vochtinbrengend masker op elk huidtype toepassen, omdat (bijna) elke huid vochtarm is. Dus als je bijvoorbeeld een vette huid hebt, is het ook wel een keertje goed om een verzorgend/vochtinbrengend masker op te doen. 








Waaom moet je een crème gebruiken voor een mooie huid ?


Een crème die doet net zoals het masker een beetje de verzorgende en berschermende dingen. Hij voedt je huid als die vocht nodig heeft, droogt de puistjes uit of werkt tegen veroudering. Er is voor iedereen iets. Maar ook hier moet je weer het goede product gebruiken om een mooie huid te krijgen. Het is best wel fout om 'zomaar' iets op je gezicht te smeren. Je weet misschien namelijk niet wat hij doet. Stel je hebt een droge huid en je doet er een crème tegen puistjes op, dan kan dat een hele nare reactie geven. Of andersom natuurlijk, dat je bijvoorbeeld opeens een nog vetter gezicht hebt. En nachtcrème mag wel altijd wat vetter zijn, want daarin zitten meestal veel werkende stoffen die 's nachts dan goed zijn werk doen. 'S ochtends was je dat dan er weer af en kun je gewoon weer je normale crème op doen. Je kunt je dagcrème ook gewoon 's avonds gebruiken, maar de meeste mensen kiezen voor een nachtcrème omdat daar die werkende stoffen inzitten. Maar het is dus niet zo dat je je nachtcrème niet overdag mag gebruiken of je dagcrème in de nacht. Het gaat puur om dat de substantie wat vetter is, en dus fijner voor 's nachts. En als je een dagcrème voor puistjes hebt, mag je die natuurlijk ook gewoon 's nachts gebruiken. Dan moeten ze ook bestreden worden ;)






Welk product moet ik voor mijn huidtype gebruiken?


Ik zal alles nog even op een rijtje zetten met welk product je op welk huidtype kunt toepassen.



Droge huid:


Reiniger: Ik adviseer een vette reiniger met olie basis. Bijvoorbeeld een hydrofiele olie of een cleansing oil. Iets wat je droge huidje lekker voedt. Als je ook echt velletjes op de huid hebt zitten dan raad ik aan om een borsteltje te kopen voor de huid. Dat exfolieërd ook nog iets zodat de verlletjes verdwijnen. Bijvoorbeeld deze van de Hema. 

Scrub: Voor scrub zou ik gaan voor iets met avocado, bijvoorbeeld mijn favoriete scrub Lush Ocean Salt. Die voedt de huid goed en scrubt je velletje lekker. Zoek een scrub die wel korreltjes heeft, maar ook lekker je huidje voedt.

Masker: Ook moet je een voedend masker gebruiken die de huid weer laat stralen en het vochtgehalte weer op peil brengt. Dit masker van The Body Shop werkt daar perfect voor !

Crème: Natuurlijk moet je ook een voedende crème gebruiken, maar daarnaast adviseer ik om ook nog een serum te gebruiken (voor de vochtsgraad te herstellen) en een hele voedende nachtcrème. Een nachtcrème die ik fijn vind is deze van de Hema. Ook lekker budget :)








Normale huid:


Reiniger: Een normale huid kun je het beste reinigen met een reinigingsmilk. Makkelijker kun je het niet hebben, want elk huidverzorgingsmerk heeft die wel. De Hema, Kruidvat, Etos hebben allerlei budget reinigingsmilk. Maar ook duurdere merken hebben dat. 

Scrub: Met scrub kun je alle kanten op, als hij de huid maar niet te vet of te droog maakt. Kies er wel voor een met veel korreltjes, zodat hij wel lekker je huidje scrubt. 

Masker: Je kunt gaan voor een reinigend masker als je vaak make-up draagt, maar je kunt ook gaan voor een vochtinbrengend masker, want dat is altijd goed. Bijna geen een mens heeft een goed vochtgehalte, dus iedereen kan dat wel gebruiken. 

Crème: Ook hier kun je gaan voor een vochtinbrengende crème of een matterende. Het is net waar jij behoeft aan hebt. Met een normale huid kun je namelijk veel kanten op, zolang het maar niet te wordt. 







Gecombineerde huid:


Reiniger: Dit huidtype is een beetje een geval apart, want je wilt al het vet verwijderen, maar je drogere plekjes niet teveel uitdrogen. Als reiniger zou ik dan toch gaan voor eentje die de vettigheid tegen gaat. Je hebt dan een goede basis met iets drogere plekjes, maar dat maakt niet uit, want je kunt dat herstellen met je crème en/of masker. 

Scrub: Ook hier zou ik weer gaan voor mijn favoriete scrub van Lush (Ocean Salt). Hij voedt de droge plekjes en ontvet de vette plekjes en hij heeft lekkeregrove scrubdeeltjes, wat de huid goed exfolieërd. 

Masker: Als je huid wat vettiger is kun je gaan voor een reinigend masker, maar is ie door het reinigen aan de droge kan dan zou ik gaan voor een herstellend/vochtinbrengend masker. Dit ligt helemaal aan hoe jou huid op dat moment is. Ook kun je een reinigend masker aanbrengen op je T-zone (Voorhoofd, neus en kin) en een vochtinbrengend masker op de wangen, zodat alles zijn ideale verzorging krijgt. 

Crème: Ee gecombineerde/vette huid heeft ook vaak puistjes, dus raad ik aan om een serum te gebruiken voor je crème, zodat je vocht weer op peil is, en daarna een matterende crème of een crème tregen puistjes. 







Vette huid:


Reiniger: Vermijd alles met olie en ga voor mat. Het is heel belangrijk dat je je huid goed reinigt en het glimmen tegen gaat. Ga voor een reiniger tegen puistjes, die werken meestal het beste. Of een reiniger die de poriën sluit. Mijn favoriete reiniger voor mijn MEGA vette huid is Philosophy Purity Made Simple. Mijn puistjes gaan allemaal weg en het vet ook. Echt een super reiniger die ik iedreen met een vette huid aanraad. 

Scrub: Tja, ik heb al mijn favoriete scrub genoemd en nu jullie weten dat ik een vette huid heb weten jullie wel welke ik hier zou aanraden.. Ja, weer Lush Ocean Salt. Hij laat mijn huid weer helemaal mooi stralen, zonder hem te vet te maken. Mijn puistjes verdwijnen er ook stukken sneller van ! Echt een top product. 

Masker: Neem vooral een masker die in de huid trekt, zodat hij al het vet en vuil uit de huid kunt slurpen en jou poriën weer fris en mooi zijn. Vaak heb je ook last van mee-eters, dus gebruik af en toe ook eens een neusstrip. 

Crème: Gebruik een matterende crème of een crème tegen puistjes. De meeste budget crèmetjes die houden het matteren niet heel lang vol. Je kunt het proberen natuurlijk, maar mijn advies gaat uit naar een goede crème die ook echt zijn werk doet. 








Om nog een stapje verder te gaan kun je na het masker en voor de crème ook nog een lotion/tonic gebruiken. Neem dezelfde type tonic als die van je reiniger en dan zit je goed. Mijn favoriete is Lush Tea Tree Water. Helpt goed tegen de puistjes en helpt het vochtbelans weer op peil. Waarom moet/kan je een tonic gebruiken? Na het reinigen kan je huid wat droger aanvoelen en met de tonic breng je dat weer op peil. Ook kan het de laatste restjes make-up verwijderen. Het voelt heerlijk verfrissend aan.



Zo, dat was mijn uitgebreide uitleg over hoe je producten moet toepassen op de huid en welke producten je daarvoor moet gebruiken om een hele mooie huid te krijgen, want dat wilt iedereen wel ! Ik hoop dat jullie dit artikel leuk vinden en er ook zeker wat aan hebben gehad. Let me know !






xoxo Charmayne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Proudly designed by Mlekoshi playground